
תחזוקה חודשית לאתר שלך – המדריך שבעלות ובעלי אתרים חייבים להכיר
יש לך אתר אינטרנט?
בין אם מדובר בחנות אונליין, אתר תדמית לעסק או בלוג אישי – חשוב לדעת שהעבודה על האתר לא מסתיימת אחרי שהאתר עולה לאוויר. בדיוק כמו רכב שצריך טיפול תקופתי, גם האתר שלך דורש תחזוקה שוטפת, זאת כדי שלא יהפוך מנכס מניב לחורבה מעיקה כמו שקרה לחנות אופנה אונליין שלא עדכנה תוספים ומצאה את עצמה יום אחד עם אתר נעול. זה קורה יותר ממה שנהוג לחשוב!
תחזוקה חודשית לאתר, למה זה חשוב?
כי אתר שלא מתוחזק כראוי הופך לאיטי, מלא תקלות, חשוף לפריצות – ובעיקר מאבד לקוחות וגולשים. במציאות הדיגיטלית הישראלית, שבה כל שנייה קובעת, מי שמזניח את האתר פשוט מפסיד.
אז מה צריך לעשות?
הנה רשימת הבדיקות החודשית שמומלץ להפוך לרוטינה קבועה:
1. בדיקת מהירות האתר – לא לאפשר לגולשים לברוח
ידעת שכל שנייה של טעינה איטית יכולה לגרום לעלייה באחוזי הנטישות?
הישראלים (במיוחד…) לא ידועים בסבלנות שלהם – אם האתר שלך לא נטען תוך 3 שניות, רוב הסיכויים שהם כבר עברו למתחרה.
מה לעשות אם האתר איטי?
מכווצים תמונות – אפשר להשתמש בכלים כמו ShortPixel או TinyPNG ונותנים להן שמות באותיות באנגלית או מספרים בלבד.
מסירים סקריפטים מיותרים ומפעילים למשל שירותCDN כמו Cloudflare.
2. גיבוי האתר – ביטוח חובה לכל בעל עסק
אתר בלי גיבוי זה כמו עסק בלי ביטוח.
תקלה בשרת? פריצה? עדכון ששבר את האתר?
בלי גיבוי פשוט תאבדו את כל העבודה, שלא לדבר על האופטימיזציה…
מומלץ לוודא שהאיחסון עליו האתר מאוחסן עושה גיבוי (לפחות אחת לחודש, אבל עדיף בהרבה אחת ליום!) לבדוק שהגיבוי אכן עובד, שהוא כולל גם את מסד הנתונים וגם את כל הקבצים – ושיש עותק חיצוני (לא על אותו שרת). לא פחות חשוב לוודא שהאחסון שבחרתם לעבוד אתו מאפשר לעשות אחזור ללא תשלום.
3. עדכוני אבטחה – אל תזמינו האקרים לקפה!
מערכות ניהול, תוספים ותבניות חייבים להיות מעודכנים, לכן, שמירה על עדכונים שוטפים היא קו ההגנה הראשון שלך. לשכוח לעדכן אבטחה זה כמו לצאת מהבית ולהשאיר את הדלת פתוחה זאת ממש הזמנה לאורחים לא רצויים להיכנס פנימה. כדאי לוודא שתעודת ה־SSL בתוקף (ה־https שמופיע בשורת הכתובת). אתר לא מאובטח פשוט גורם לגולשים לסגור את החלון.
בנוסף, זה אולי נראה מובן מאליו, אבל מומלץ לבחור סיסמה חזקה לכניסה ללוח הבקרה, לעדכן אותה מידי פעם ולשים לב שלוח הבקרה לא נשאר פתוח כשלא מעדכנים את האתר (פרצה קוראת לגנב!).
4. ניהול תוספים – פחות זה יותר
כל תוסף שמותקן באתר עלול להאט אותו או לפתוח דלת לפריצות. יותר מדי תוספים באתר זה כמו לשים יותר מדי תכשיטים – במקום להיראות מושקע, זה הופך להיות כבד, מסורבל ופחות אסתטי. עבר חודש? חשוב לבדוק אילו תוספים באמת בשימוש, ולמחוק את כל מה שמיותר.
5. בדיקת קישורים שבורים – שלא יגלו "404"
אין דבר יותר מתסכל מגולש שמנסה להיכנס לעמוד באתר שלך ופוגש הודעת "404 – הדף לא נמצא". זה פוגע בחוויית המשתמש וגם בדירוג בגוגל. להגיע לעמוד 404 זה כמו לקבוע דייט ולגלות שהמסעדה סגורה – מבאס, פוגע באמון, וגורם לצד השני לחשוב פעמיים אם לנסות שוב.
Google Search Console הוא כלי חינמי שמציג קישורים שבורים (שגיאות 404) בהם גוגל נתקל באתר, וזה כלי חובה לכל בעל אתר. בנוסף, תוכלו להשתמש בכלים כמוScreaming Frog או Ahrefs כדי למצוא ולתקן את הקישורים הבעייתיים.
6. ניתוח ביצועי תוכן – ללמוד מהמספרים
חשוב שלא לסמוך רק על תחושת בטן.
מומלץ לבדוק אחת לחודש את Google Analytics או Search Console
אילו עמודים הכי נצפים?
מאיפה מגיעה התנועה?
אילו עמודים כמעט ולא מקבלים כניסות?
על סמך המידע הזה אפשר ללמוד מה לשפר, איזה תוכן לקדם ואיפה לשים את האנרגיה.
אם כבר נכנסת ל־Analytics זו הזדמנות לבדוק גם אילו מילות מפתח מביאות תנועה – אולי זה הזמן להוסיף מאמר חדש בבלוג?
7. סקירה רבעונית TO DO LIST
פעם בכמה חודשים, חשוב לעצור רגע ולבדוק אם יש דברים חדשים להוסיף לרשימת התחזוקה:
נגישות
בדיקות SEO מתקדמות
חוויית משתמש בסליקה
שיפורים טכנולוגיים.
כדי שיהיה לך קל לעקוב על המשימות יצרנו רשימת משימות שכדאי לשמור:
- האם כיווצתי את כל התמונות החדשות שעלו לאתר?
- האם הפעלתי כלי אופטימיזציה של קבצי CSS ו-JS כדי להקטין אותם?
- האם השתמשתי בכלי בדיקת מהירות כמו Google PageSpeed Insights או GTmetrix כדי לראות אם יש משהו שמעכב את הטעינה?
- האם בדקתי שהגיבוי החודשי עבד בהצלחה?
- האם הגיבוי כולל גם את מסד הנתונים וגם את כל הקבצים?
- האם לי יש עותק של הגיבוי שנשמר במקום חיצוני (לא על אותו שרת)?
- האם אני יודע.ת איך לשחזר את האתר מהגיבוי אם יקרה משהו? (מומלץ לבדוק את התהליך פעם אחת כדי להיות מוכנים)
- האם כל מערכות הניהול, התוספים והתבניות מעודכנים לגרסאות האחרונות?
- האם עברתי על רשימת עדכוני האבטחה שפורסמו?
- האם תעודת ה-SSL בתוקף?
- האם עברתי על רשימת התוספים המותקנים?
- האם מחקתי תוספים שאינם בשימוש או כאלה שכבר אינם נחוצים?
- האם השתמשתי בכלי ייעודי כדי לאתר קישורים שבורים?
- האם תיקנתי או הסרתי את כל הקישורים השבורים שנמצאו?
- האם בדקתי את ביצועי האתר ב-Google Analytics וב-Search Console?
- אילו עמודים זכו להכי הרבה צפיות החודש?
- מאיפה הגיעה רוב התנועה לאתר?
- אילו מילות מפתח מובילות לאתר שלי ומה המיקום שלהן בגוגל?
אתר מתוחזק זה עסק מתוחזק
תחזוקת אתר אינטרנט זה קצת כמו תחזוקת קשר זוגי – אם לא משקיעים בו באופן קבוע, הוא דועך לאט לאט…
תחזוקה חודשית של האתר אולי נשמעת כמו כאב ראש, אבל בפועל היא חוסכת כסף, שומרת על הלקוחות ומחזקת את העסק.
אם אין לך זמן או ידע לטפל בתחזוקה – זה בדיוק הזמן להיעזר באיש מקצוע. האתר שלך שווה את זה ואנחנו כאן כדי לסייע במהירות וביעילות.