איך לקחת בעלות על העסק שלך ולהגדיל רווחיות
יש הרבה צעדים שעסק קטן או פרילנסר יכולים לעשות כדי לשפר את הרווחיות שלהם. חלק מהם אפשר ליישם כבר היום בערב (או מחר בבוקר, גם בסדר) וחלק דורשים קצת יותר תכנון ועבודה סבלנית. בשורה התחתונה, הכל מסתכם בלהיות בעלי הבית של העסק שלכם. זה אומר לחיות את העסק ואת העולם שבו הוא פועל, להיות על הדברים ולנווט את היאכטה היפהפייה הזו, שאתם במקרה הקפטנים שלה.
הכנו רשימה קצרה של צעדים שיכולים לעשות רק טוב לשורת הרווח של העסק שלכם. קריאה מועילה!
1. תבינו (אבל באמת!) איך הכסף שלכם מתנהג
הצעד הראשון בדרך לשיפור רווחיות הוא להבין את המספרים מאחורי העסק ומה הם אומרים על הביצועים שלכם.
אם אתם לקוחות של חשבונית ירוקה אתם יכולים להפיק בקלות מפתיעה סיכום הכנסות חודשי או שנתי ולהבין בדיוק כמה כל לקוח מכניס לכם ואילו עסקאות מתגמלות אתכם יותר מאחרות. אם תמשיכו במסע המחקר אולי תגלו שבחודשים מסוימים הייתה עלייה בהכנסות ותבינו מהן התקופות העסוקות יותר מבחינת העסק, בהן שווה להגדיל את פעילויות השיווק שלכם.
נקודה חשובה נוספת היא עניין הגבייה. כדי לא להפסיד כסף שהרווחתם ביושר, חשוב לנהל בצורה מסודרת את רשימת הלקוחות שחייבים לכם ולא לתת לדברים להתפספס. דוח החייבים של חשבונית ירוקה עושה בדיוק את זה. הוא מראה לכם חשבוניות פתוחות ומאפשר לשלוח תזכורת ללקוחות שעדיין לא שילמו.
2. תשאלו "איך היה?"
רווחיות, היא לא רק לגבות כספים, אלא גם לקוחות מרוצים שחוזרים לעבודות נוספות. כמו בסעיף הקודם, גם את רמת השירות שלכם ואת שביעות הרצון של הלקוחות שלכם אפשר למדוד וכמובן לשפר. מצאו את הלקוחות שאיתם יש לכם קשר יציב כדי לדעת אם הם מרוצים מהשירות והתוצרים. אפשר לעשות את זה לא רשמי ופשוט לשלוח וואטסאפ או לעשות שיחת טלפון קצרה ואפשר גם בסקר שביעות רצון דיגיטלי (למשל, ב-Survey Monkey). על הדרך, תשאלו כבדרך אגב אם יש דברים נוספים שהם מתמודדים איתם שואלי תוכלו לעזור להם בזה, ואל תופתעו אם פתאום תגלו שקיבלתם פרויטק חדש. בכל מקרה, לקוחות שמרגישים שאכפת לכם מהחוויה שלהם הם לקוחות שיחזרו ואולי גם יספרו עליכם לחברים שלהם.
3. תתפקסו
בעולם החדש שבו אנחנו חיים, כולם הם גם וגם. גם צלמי אירועים וגם מאמנים אישיים. גם מדריכי יוגה וגם מומחים לקידום בפייסבוק. כן, יש משהו מרגש ברצון לא להתחייב על תחום אבל להצלחה העסקית זה לא עושה כל כך טוב. אז זה אמנם מפתה להכניס לסיר את כל מה שאתם יכולים לעשות אבל הדבר הנכון הוא להתמקד בדברים שאתם עושים מצוין ונהנים מהם במיוחד ולהשקיע בהם את כל כולכם.
4. תשתכללו
הדיגיטל הזה זה משהו, וככל שתשתמשו בכל מה שהוא יכול להציע ומתאים לכם, רק תרוויחו. כשאנחנו אומרים דיגיטל, אנחנו מתכוונים לאפליקציות שימדדו לכם את שעות העבודה על כל פרויקט ויארגנו לכם אותם בצורה מסודרת, ממשיכים להפקה של חשבוניות דיגיטליות, אפליקציות לזימון תורים ושיבוץ ביומן, אפשרויות לקבל תשלום באשראי במקום לחכות לצ'קים ולטוב הלב של הדואר, ניהול משימות ופרויקטים במערכות ייעודיות ועוד ועוד. כל אחד מהפיצ'רים שהזכרנו חוסך לכם זמן, הופך פעולות ידניות לאוטומטיות, מקצר לכם את הזמן לתשלום ומוציא אתכם טוב מול הלקוחות.
5. תבינו כמה אתם שווים
תמחור הוא עניין טריקי. את זה כל בעל עסק לומד כבר ביום הראשון לעצמאות. לפעמים, קשה לנו להעריך בצורה נכונה את הערך המדויק שאנחנו נותנים ללקוח ואז נוטים לתמחר את העבודה שלנו בצורה נמוכה.
חשוב לזכור שהערך של העבודה שלנו לא תמיד בא לידי ביטוי בטבלאות. אם אנחנו מאפייני אתרים מעולים, הלקוחות הולכים להרוויח הרבה מאוד מהעבודה שלנו, אם זה בתדמית והמוניטין שלהם ואם מדובר בחנות אונליין, אז בכמות גדולה יותר של לקוחות שירכשו. אם שיפור תשתית ה-SEO של הלקוח שעליה אתם עובדים היא חלק מרכזי באסטרטגיית השיווק שלו לשנים הקרובות, האחריות שלכם יותר גדולה וכך גם הערך שאתם מביאים לשולחן. בכל מקרה, לעבודה משמעותית יש ערך שהוא גבוה בהרבה משעות העבודה שהשקענו. אז ככל שתצליחו להעביר את הנקודה הזאת ללקוח ולהדגיש בפניו את ההשפעה שתהיה לעבודה שלכם על העסק שלו, ככה הוא גם יהיה נכון לשלם יותר על השירותים שלכם.